André møtte Haltenbanken, Halogen og Knowit Experience

En unik møteplass for medlemmene i klyngen og andre som er nysgjerrige på hva vi driver med – forrige torsdag arrangerte vi Møt André for 10. gang.

Askild Meltvik, Haltenbanken

Askild Meltvik fra Haltenbanken presenterte for anledningen i fresh ny profil som er et resultat av fusjoneringen mellom Paper Planes og byrået i fjor. 

Haltenbanken spesialiserer deg på grafisk design og visuell identitet med Design Thinking som naturlig og innarbeidet del av arbeidsmetodikken. Byrået har sendt to av sine ansatte på DT Bergen og ser stor verdi i det strategiske arbeidet: de bruker mye tid på innsiktarbeide, å sette seg inn i brukeren sitt perspektiv, testing og prototyping.

Blandt casene som ble presentert var prosjektet UND – et selv-initiert livsstilskonsept som, med enkle, stilfulle design, har ambisjoner å være “Norges svar på HAY”. 

Videre fortalte Askild om arbeidet de har gjort i med Sparebanken Vest og Jonsvollkvartalet. Prosjektet var opprinnelig et skiltprosjekt men utviklet seg til å bli et mye større merkevareprosjekt. Haltenbanken har vært med i utformingen av alt fra fasade til møbler og stifinning.

Harald Sævareid, Halogen Stavanger

Den neste som tok ordet var Harald Sævareid, studioleder og designer fra Halogens Stavanger-kontor. Halogen arbeider med prosjekter som strekker seg fra interaksjonsdesign til industri- og grafisk design, med stor vekt på innsikt – enten det er i hjemmesykepleien eller på en oljeplattform. Målet er å bygge så enkle løsninger som mulig: “Folk vil bare gjøre jobben sin, ikke styre med vanskelige tekniske løsninger.” 

“Vi jobber mye etter Design Thinking-metodikk, men også Design Doing – å bygge ting raskt for å teste hvordan det fungerer”.

Harald presenterte en rekke caser fra ulike bransjer: tjenestedesign og digitalisering for Block Wathne som har økt omsetningen med 43% siden samarbeidet startet; redesign av mobil brukeropplevelse for Rødne Fjord Cruise; enklere påmelding og koordinering av Gladmat-festivalen; og omfattende designarbeid for Statoil.

Halogen har også en fot innen industridesign og har blant annet designet håndsug for helsevesenet, og en el-sykkel. “Det er ikke mange som forbinder oss med industridesign, men det er noe vi gjør mer og mer”.

Jan Georg Lehmann-Røed, Knowit Experience

Siste på scenen var Jan Georg Lehmann-Røed, seniorrådgiver i Knowit Experience. Knowit er Norges største og ett av nordens største digitalbyråer, med 1850 ansatte fordelt på kontorer i Sverige, Norge, Danmark, Estland, Finland og Tyskland. 

Knowit arbeider mye med store, tunge tekniske løsninger, og satser for tiden stort på e-handel. Mens avdelingen Knowit Experience fokuserer på å utvikle gode brukeropplevelse og sterke merkevarer.

“Som Halogen er inne på, har vi også stort fokus på såkalt Minimum Viable Product – vi ser etter å utvikle små, enkle løsninger som kan gi stor forretningsverdi og som kan bygges ut etterhvert”.

Jan Georg trakk frem flere prosjekter: med Hansa Borg hvor de har vært dypt inni kundereisen; front-end design for Vipps, kundereise for Adams Matkasse, helhetlig strategiarbeid for Fjordkraft; og markevareprosess for Lerøy

“Vi har også et stort virksomhetsfelt innen olje og gass, og satser mer og mer på e-handel. Her er det mange muligheter”